Mysterium löst


I senaste Kôlven efterlystes svar på frågan vad det här hålet med lock på ljuddämparen på Pärra Brattströms BSA hade för funktion. Möjligen är detta problem nu löst.

Så här berättar Maria Cooper på Coopers MC-verkstad: "En släkting hade en gammal Ariel. Locket skulle stängas på ljuddämparen då man passerade ko- och hästhagar för att dämpa ljudet så att inte djuren skrämdes i sken. Öppnades igen när man passerat och det fick låta lite igen."

Det var väl så att det blev bättre effekt när det "lät mer".

Rigo Nilsson i Arvika ringde mig och visste berätta att man körde med locket stängt i bebyggelse och öppet när man kom ut på vischan. 

Det här har fått en sak att klarna för min egen del. I min tidiga MC-tid, 60-70-talen, hörde man ofta gubbar kommentera vår bullriga framfart. "Han måste ha öppnat nåt spjäll....", "Har du öppnat spjället eller varför dundrar det så förbannat?"

Jag begrep aldrig vad det var för spjäll de dillade om. Det var väl ingen kakelugn man for runt med heller. Fast nu förstår jag ju, de hade förstås minnesbilder av äldre dagars cyklar som var utrustade så här. 
Tänk att det tog femtio år att få reda på detta. 

 

Rigo Nilsson i Arvika visste besked. Han har en fin Adler också.