Peugeot motorcyklar

Jean Péan med en Peugeot M500 åttaventilers parallelltwin med dubbla överliggande kamaxlar från 1914.

Bröderna Peugeot öppnade sin verksamhet 1810. Mot slutet av 1800-talet tillverkade de cyklar av typ höghjuling. Det var  i en stad i regionen Franche-Comté i östra Frankrike där man framställde stål. Peugeots första motorcykel hade en De Dion-Bouton motor monterad i bakhjulet. Den visades på Parisutställningen 1898 men kom aldrig i produktion. Från 1901 producerades en motorcykel med en schweizisk Zürcher  och Lüthi (ZL) motor. 1914 kom Peugeot 500 M. Den hade en tvåcylindrig V-motor på 500cc med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder, den första dylika i världen avsedd för motorcyklar.

Peugeot P53 100cc.

För att uppmuntra folk att köra motorcykel bestämde den franska regeringen under trettiotalet för att tillåta motorcyklar under 50cc och med pedaler, som på gamla svenska mopeder, att köras utan körkort.

Peugeot erbjöd denna 100cc med fotpinnar som såg ut som pedaler så att den skulle kunna kunde köras utan körkort eller registrering. Inte lagligt förtås, men det såg så ut.

Peugeot P111

 

 

Peugeot P111 introducerades på hösten 1930 och såldes under tre år. Den hade en fyrtaktsmotor på 330cc, ellyse och framgaffel i pressat stål. 

  

Här nedan ser vi en Peugeot P55 125cc från 1955.