Ratier C6S

Ratier C6S

Ratier, fransk boxer

BMW-CMR R73 var en R 71 med 750 cc motor från R 75.

BMW-CMR R73 var en R 71 med 750 cc motor från R 75.

När Frankrike befriades från den tyska ockupationen 1944 lämnades ett omfattande centrallager för motorcyklar kvar i Paris.. Motorcyklar, ofta med sidvagnar, ingick i stort antal i de tyska förbanden, både för ordonnanser, i spaningsförband och i pansardivisionerna för mer offensiva uppgifter. I lagren fanns bland annat delar till BMW R 12,
R 71 och R 75. General de Gaulles regering lät etablera en ny fabrik för att sätta samman nya cyklar av delarna ur lagren. Till en början fick dessa namnet BMW-CMR och fick en logotyp utformad som ett modifierat BMW-märke med inslag av den franska trikolorens färger.

CEMEC L7 i tjänst hos gendarmeriet. Motor med sidventiler som på BMW R 71.

CEMEC L7 i tjänst hos gendarmeriet. Motor med sidventiler som på BMW R 71.

CMR drevs i statlig regi, och när tillgängliga komponenter började sina övertogs tillverkningen av företaget CEMEC. Tillverkningen fortsatte då med ökat inslag av nytillverkade delar.Företaget Ratier tillverkade flygplanspropellrar, traktorer och diverse andra industriprodukter. Den franska polisen och en del övriga statliga organ använde CEMEC motorcyklar. När CEMEC kom på obestånd under 1950-talet blev det Ratier som fick i uppdrag att stå för reservdelsförsörjning och underhåll. Man återupptog tillverkningen av modellen CEMEC L7 år 1955, nu som en helt fransk produkt med nytillverkade komponenter.

Ratier L7.

Ratier L7.

I slutet av 1950-talet tog man fram en nykonstruerad modell  C6S. Med sin boxermotor var den klart inspirerad av BMW. Man hoppades att man skulle få statliga beställningar på den nya cykeln med 600 cc motor och topphastighet på 160 km/tim så att Gendarmeriet skulle kunna hålla jämna steg med nya snabba bilar som exempelvis Citroën DS.

De Gaulle blev president 1959 och då tog Ratier fram en specialmodell som skulle användas av republikanska gardets eskortstyrka. Den fick en ny 27-liters bensintank för att möjliggöra körning längs N19 de 28 milen mellan Elysée-palatset i Paris och de Gaulles privata hem i Colombey-Deux-Eglises utan att behöva tanka.

Boxermotorn till R6S är en utveckling av BMW:s motorer.

Boxermotorn till R6S är en utveckling av BMW:s motorer.

Gendarmeriet valde emellertid BMW R 69 S, så de stora beställningarna uteblev. Man sålde en del på den privata marknaden, även i USA med en speciell modell. 1962 upphörde motorcykeltillverkningen. Företaget Ratier har därefter tillverkat bland annat delar till flygindustrin, bland annat till Airbus.

Text: Lars-Eric Sundin. Källor: Wikipedia, Motorcycle Classics, Real Classic.

Dela den här sidan