Rikuo VLE 1200cc 1959 års modell.

Rikuo VLE 1200cc 1959 års modell.

Rikuo, grunden till japansk mc-industri

Rikuo Typ 97.

Rikuo Typ 97.

陸王 Rikuo Nainenki Kabushiki kaisha  var bland de första japanska motorcykeltillverkarna. Att de har sina rötter hos amerikanska Harley-Davidson är mindre känt.

Tillverkningen av Harley-Davidson i Japan var ett resultat av skyddstullar i Storbritannien 1921 för att skydda den brittiska motorcykelindustrin. Detta utestängde HD från Australien, en av deras viktigaste marknader.

Under depressionen 1929 var Harley-Davidson nära bankrutt. Efter att man förlorat marknaden inom det brittiska samväldet vände man ögonen mot den japanska marknaden.

Rikuo Typ 97 från Kejserliga japanska armén.

Rikuo Typ 97 från Kejserliga japanska armén.

Redan 1922 hade man i Japan byggt en kopia av Harley-Davidson Model J. Licensproduktion av HD Road King, en 1200cc sidventilmaskin, påbörjades 1929.

 Harley-Davidson skeppade maskiner och personal till Japan i mitten på trettiotalet för att få igång produktionen av sidventilmaskinen VL.
1933 började företaget Sankyo Nainenki Co. tillverka HD på licens till den japanska militären. Militärmotorcykeln Typ 97 var helt byggd av japanska komponenter, modellen utvecklades efterhand.

När HD började tillverka den nya toppventilmodellen EL Knucklehead ville man att japanerna också tillverkade den, men någon produktion av toppventilsmotorer i Japan kom aldrig till stånd.

Vid denna tid, mitten av trettiotalet, utvecklades Japan alltmera militaristiskt, en utveckling som så småningom ledde till landets deltagande i andra världskriget. Harley-Davidsons amerikanska personal uppmanades lämna landet.

Rikuo Typ 97 från Kejserliga japanska marinen.

Rikuo RQ 750cc 1957 års modell.

Produktionen fortsatte under namnet Rikuo (Kontinentens konung). Rikuo byggde ca. 18.000 motorcyklar mellan 1937 och 1942, de flesta såldes till japanska militären och polisen, många i sidvagnsutförande. Sådana användes i ockuperade områden som Filippinerna och Manchuriet.

Efter kriget fortsatte produktionen av 750-modellen RQ och 1200cc VLE sidventilmodeller. 750:an fick teleskopgaffel år 1950 men 1200:an hade fortfarande springergaffel. Alla hade stel bakram. I augusti 1952 tillverkades ca. 70 per månad av vardera modellen. De var nästan identiska med 1934 års HD. En toppventilsmotor byggdes som prototyp, men serietillverkades aldrig. Produktionen av Rikuo fortsatte till 1958.

1950 såldes Rikuo till Showa, samma bolag som än idag tillverkar delar till nya HD.

Historien om Rikuo är inte så allmänt känd. Harley-Davidson ville inte efter kriget göra känt att man hjälpt japanerna att införa masstillverkningsteknik strax innan andra världskriget. Man kan gott dra slutsatsen att detta bidrog till den japanska motorcykelindustrins senare framgångar.

Dela den här sidan